Zabawa słowami w wierszu Juliana Tuwima Figielek. - klasa 5






Drodzy Uczniowie klasy 5!

07.04.2020r.

Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.

Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Zabawa słowami w wierszu Juliana Tuwima Figielek.

Cel: rozumiem przeczytany wiersz;

Nacobezu:
– wypisuję zwierzęta występujące w wierszu
– zapisuję czasowniki występujące w wierszu w formie bezokoliczników
– podaję informacje na temat zachowania zwierząt z wiersza
– wyjaśniam tytuł wiersza
– uzupełniam podane porównania pasującymi nazwami zwierząt

Zapoznaj się z definicją wyrazu figielek, który stanowi tytuł wiersza Juliana Tuwima.
figielek zdrobnienie od figiel – zabawny czyn, postępek mający na celu rozśmieszenie kogoś, wywołujący wesołość; wyrazy bliskoznaczne: żart, psota, psikus, kawał, szpas, krotochwila, dowcip, gag.

Następnie wysłuchaj wzorcowej recytacji wiersza, wejdź w podany link:


Aby lepiej zrozumieć tekst, przeczytaj wiersz, który znajduje się w podręczniku na stronie 238.
Zastanów się, o czym jest wiersz?

W wierszu przedstawione są różne zwierzęta i opisane jest ich zachowanie.

Uzupełnij tabelę, pracując z tekstem wiersza. W pierwszej kolumnie zapisz nazwy zwierząt występujące w wierszu. W drugiej zestawione z nimi czasowniki w formie bezokoliczników, a w trzeciej informacje na temat zachowania zwierząt.

nazwy zwierząt - rzeczowniki
czasowniki w formie bezokoliczników
informacje o zachowaniu zwierząt
komar
przekomarzać się
spierał się z komarem











Spróbuj wyjaśnić tytuł wiersza i napisz, jaki charakter ma ten utwór. Wniosek zapisz    w zeszycie.

Tytuł dowodzi, że autorowi nie chodziło o opisanie zachowań zwierząt, chodziło mu o dowcip słowny, zabawę słowem. Zestawił czasowniki z rzeczownikami w celu wywołania uśmiechu u czytelnika. Wiersz jest przykładem humoru językowego.

Uwaga zgadywanka. Kolejno uzupełnij podane porównania pasującymi nazwami zwierząt:

odważny jak …………………………………..
dumny jak ……………………………………
wierny jak …………………………………..
uparty jak …………………………………….
sprytny jak …………………………………
łagodny jak ………………………………..
powolny jak ……………………………….
wysoki jak ………………………………..
wielki jak ………………………………..


Powodzenia!










Jeśli będziesz mieć problem z uzupełnieniem tabeli, sprawdź rozwiązanie tutaj.
[komar – przekomarzać się – spierał się z komarem; raki – raczyć się – piły ze smakiem wino; cietrzew – zacietrzewić się – rozzłościł się; sęp – zasępić się – zasmucił się; sowa – osowieć – spochmurniała; kura – kurzyć się – uciekła; zając – zajęczeć – jęknął; kurczę – skurczyć się – przestraszyło się; kozioł – fiknąć koziołka – skoczył; słoń – słaniać się – zachwiał się; baran – zbaranieć – zapamiętał się w gniewie; indyk – rozindyczyć się – zgłupiał]

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.