"Legenda żeglarska" Henryka Sienkiewicza - klasa 6





15.04.2020r. lekcja 2

Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.

Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Jest taki statek, co się zwie „Purpura”, jest taki port, co się „Polska” zowie.

Cel: czytam tekst ze zrozumieniem;

Nacobezu:
– wyszukuję fragmenty opisujące okręt
– znam cechy legendy
– odczytuję znaczenia przenośne okrętu
– wyszukuję związki między sytuacją statku a sytuacją Polski na przełomie XVIII i XIX wieku

Przeczytaj uważnie „Legendę żeglarską” Henryka Sienkiewicza, która znajduje się na stronie 268 w podręczniku.

 Obejrzyj prezentację, w niej znajdziesz wskazówki do wykonania dalszych zadań.


Na podstawie tekstu oraz prezentacji zastanów się nad odpowiedziami na pytania oraz zapisz je         w zeszycie:

- Odszukaj wyrażenia odnoszące się do wyglądu okrętu i do jego potęgi.
- Jak zachowywali się marynarze? Co zaniedbali? Odczytaj opis statku po wielu latach żeglugi.
- Czego przenośnym obrazem jest „Purpura” i jej załoga? Do czego nawiązuje nazwa statku? - Przypomnij wydarzenia z historii Polski z końca XVIII w. i z XIX w. poznane w klasie 4 i 5. Na tej podstawie opowiedz, czym był sztorm, który zagroził istnieniu okrętu i życiu marynarzy? Jaką radę znaleźli mądrzy majtkowie, by uchronić statek od ostatecznej klęski?
Możesz przepisać informacje z prezentacji.

Powodzenia!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.