"Polska" - Antoni Słonimski - klasa 6.




Drodzy Uczniowie klasy 6!

15.04.2020r. lekcja 1


Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: O postawach Polaków wyrażających szacunek dla ojczyzny.

Cel: czytam wiersz ze zrozumieniem;

Nacobezu:

– wskazuję podmiot liryczny i adresata wiersza;
– wymieniam epitety użyte w wierszu, wyjaśniam ich funkcje;

Zastanów się, co możesz powiedzieć o Polsce z punktu widzenia geograficznego? A teraz przeczytaj wiersz Antoniego Słonimskiego, który znajduje się na stronie 266 w podręczniku. Pomyśl, co jest tematem wiersza? Kto mówi   w wierszu i do kogo? Wyobraź sobie obrazy, które mógłbyś/mogłabyś namalować do każdej zwrotki. Wyszukaj epitety w tekście.

Przypomnij sobie:
Epitet to określenie rzeczownika wyrażone przymiotnikiem lub rzeczownikiem. Funkcje epitetów:
- podkreśla cechy zjawisk, przedmiotów, osób;
- wyraża stosunek osoby mówiącej do opisywanych zjawisk, przedmiotów, osób;
- zwiększa konkretność opisu;

A teraz uzupełnij notatkę wyrazami, które znajdują się poniżej. Niektórych wyrazów możesz użyć kilka razy w różnych formach. Zapisz ją w zeszycie.

Tematem wiersza są rozważania o tym, gdzie tak naprawdę znajduje się ………………., ojczyzna każdego…………………... Wiersz liczy …………… strofy. Osobą mówiącą w wierszu jest do ………………. Adresowany jest do ………………., świadczą o tym fragmenty: …………………               W wierszu ………………. opowiada ……………….. o ……………………, ale robi to inaczej niż nauczyciel na geografii czy historii. Według niego najlepiej o ……………… opowiedzą:
- ……………………………………………………………………………………,
 - …………………………………………………………………………………….,
- …………………………………………………………………………………..….,
- ………………………………………………………………………………………
Wiersz prowadzi nas do jednego wniosku:    ……………………. leży w ………………….. Dopóki ją kochają i troszczą się o nią – nie …………………………..

„Krzak bzu kwitnący i śpiew słowików”, ojciec, sercach Polaków, „mgła nad łąką”, cztery, Polska, „liści zapach”,  Polaka, „pytasz się, synu, gdzie jest i jaka?”, syna, „księżyca pełnia”, zginie.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.