"Polska" - Antoni Słonimski - klasa 6.
Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.
Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i
kryteria sukcesu (nacobezu).
Temat: O postawach Polaków wyrażających szacunek dla ojczyzny.
Cel:
czytam
wiersz ze zrozumieniem;
Nacobezu:
–
wskazuję podmiot liryczny i adresata wiersza;
–
wymieniam epitety użyte w wierszu, wyjaśniam ich funkcje;
Zastanów się,
co możesz powiedzieć o Polsce z punktu widzenia geograficznego? A teraz przeczytaj
wiersz Antoniego Słonimskiego, który znajduje się na stronie 266 w
podręczniku. Pomyśl, co jest tematem wiersza? Kto mówi w wierszu i do kogo? Wyobraź sobie
obrazy, które mógłbyś/mogłabyś namalować do każdej zwrotki. Wyszukaj
epitety w tekście.
Przypomnij sobie:
Epitet
to określenie rzeczownika wyrażone przymiotnikiem lub rzeczownikiem. Funkcje
epitetów:
-
podkreśla cechy zjawisk, przedmiotów, osób;
-
wyraża stosunek osoby mówiącej do opisywanych zjawisk, przedmiotów, osób;
-
zwiększa konkretność opisu;
A teraz uzupełnij notatkę wyrazami, które
znajdują się poniżej. Niektórych wyrazów możesz użyć kilka razy w różnych
formach. Zapisz ją w zeszycie.
Tematem wiersza są rozważania o tym, gdzie
tak naprawdę znajduje się ………………., ojczyzna każdego…………………... Wiersz liczy
…………… strofy. Osobą mówiącą w wierszu jest do ………………. Adresowany jest do
………………., świadczą o tym fragmenty: ………………… W wierszu ………………. opowiada ………………..
o ……………………, ale robi to inaczej niż nauczyciel na geografii czy historii.
Według niego najlepiej o ……………… opowiedzą:
-
……………………………………………………………………………………,
- …………………………………………………………………………………….,
-
…………………………………………………………………………………..….,
-
………………………………………………………………………………………
Wiersz prowadzi nas do jednego
wniosku: ……………………. leży w …………………..
Dopóki ją kochają i troszczą się o nią – nie …………………………..
„Krzak bzu kwitnący i śpiew
słowików”, ojciec, sercach Polaków, „mgła nad łąką”, cztery, Polska, „liści
zapach”, Polaka, „pytasz się, synu,
gdzie jest i jaka?”, syna, „księżyca pełnia”, zginie.
Komentarze
Prześlij komentarz