Ortografia dla każdego - klasa 6


03.04.2020 innowacja z ortografii – klasa 6

Cel: znam zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy i stosuję je w praktyce.

Przypomnij sobie zasady pisowni nie z różnymi częściami mowy.
W tym celu wykonaj ćwiczenie interaktywne. Klikaj oddany link. Powtórz. Nic nie musisz zapisywać.



A teraz wykonaj zadanie przypominające pisownię przeczenia nie z różnymi częściami mowy.

Na podstawie podanych przysłów i powiedzeń uzupełnij wnioski dotyczące pisowni przeczenia nie z różnymi częściami mowy. Podkreśl wyrazy z przeczeniem nie.

Wzór: Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.  Nie z czasownikami piszemy oddzielnie .
 

Nieszczęścia chodzą parami.          Nie z ................................................... piszemy ..................
Niewielka to sztuka być mądrym między głupimi.           Nie z .................................................. piszemy ..................................... .
Na cudzym koniu niedaleko zajedziesz.              Nie z ................................................... piszemy ..................................... .
Nie ten daje, kto dać może, lecz ten, co ma serce Boże.              Nie z ...................................... piszemy ..................................... .
Jedna jaskółka nie czyni lata, a miasto czyni nie jedna chata.               Nie z .............................. piszemy ..................................... .



Od podanych przymiotników i przysłówków utwórz stopień wyższy i najwyższy. Pamiętaj o poprawnym zapisie wyrazów z przeczeniem nie.

STOPIEŃ RÓWNY
STOPIEŃ WYŻSZY
STOPIEŃ NAJWYŻSZY

niedrogi



nietrudno



niemiły



niewysoko




Do podanych przymiotników dopisz wyrazy o przeciwnych znaczeniach. Wybierz je spośród umieszczonych poniżej. Następnie od tych wyrazów utwórz przeczenia. Pamiętaj o różnicach w pisowni przeczenia nie z przymiotnikami w stopniu równym oraz wyższym i najwyższym. Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij. Możesz także wydrukować i wkleić do zeszytu.
 

najdalszy, łatwiejszy, czysty, gruby, głęboki, ładniejszy, wesoły 



przymiotnik
wyraz o znaczeniu przeciwnym
zaprzeczenie wyrazu z kolumny 2.
przykład:
rzadszy
częstszy
nie najczęstszy
smutny



płytki



brzydszy



trudniejszy



chudy



brudny



najbliższy




 Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.