Trudności okresu dorastania - klasa 8 (zajęcia z wychowawcą).






Zajęcia z wychowawcą 15.04.2020r.

Drodzy Ósmoklasiści!

Temat dzisiejszych zajęć z wychowawcą to: Trudności okresu dorastania.

Obejrzyjcie krótki film o dojrzewaniu.


Przeczytajcie o zmianach, jakie zachodzą w waszym mózgu podczas dojrzewania.

Wiek nastoletni to czas niesamowitych i bardzo potrzebnych zmian w mózgu młodego człowieka. Choć trudne zachowania nastolatków zwyczajowo przypisujemy „burzy hormonalnej”, to tak naprawdę za wiele z nich odpowiadają przemiany w ośrodkowym układzie nerwowym. Prawdziwe dojrzewanie do dorosłego życia zachodzi w korze mózgowej.
W drodze na trzecie piętro
W mózgu człowieka wyróżniamy trzy „piętra”: najniższa i najstarsza ewolucyjnie część, pień mózgu, odpowiada za podstawowe funkcje życiowe, takie jak oddychanie, utrzymywanie pracy serca i organów wewnętrznych, orientację w przestrzeni.
Wyżej, w środku mózgowia położony jest układ limbiczny, w którym rodzą się podstawowe emocje, takie jak strach (to on pozwala nam przetrwać w świecie, informuje o zagrożeniach i każe na nie odpowiednio reagować). Tu także zachodzą procesy uczenia, bo tu właśnie położone są hipokampy, ośrodek pamięci długotrwałej.
Najbardziej zewnętrzną częścią mózgu jest kora mózgowa, pofałdowana i pobrużdżona struktura, w której zachodzą te wszystkie procesy myślowe, które wyróżniają człowieka spośród innych stworzeń. Tu rodzą się plany i marzenia, skojarzenia, myślenie przyczynowo-skutkowe, rozumowanie abstrakcyjne, rozumienie mowy, zdolność liczenia, tu także interpretowane są rozmaite bodźce płynące ze zmysłów.
Mózg w przebudowie
Niezależnie od tego, czy młody człowiek będzie w przyszłości inżynierem, poetą, rzemieślnikiem czy kierowcą – wszystko co dla jego przyszłości najważniejsze, zależy od kory mózgowej.
Okres dojrzewania to czas, w którym kora mózgowa ulega intensywnej przebudowie. Ten proces wymaga wiele energii, dlatego nastolatkowie tak bardzo potrzebują snu (w czasie wakacji niech śpią do późna, jeśli jest taka możliwość). Czego potrzeba jeszcze? Zbilansowanej diety opartej na nieprzetworzonych produktach: warzywa, owoce, pełne ziarna, nabiał, ryby, chude mięso, oleje roślinne i tłuszcz rybi, orzechy, nasiona i pestki – to zdrowa baza dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego.
Ruchu na świeżym powietrzu: jazdy na desce czy rowerze (koniecznie w kasku, który chroni czaszkę i delikatną tkankę mózgowia), gier zespołowych, biegania, pływania, wspinania – aktywność doskonale wpływa na ciało i umysł, a przy tym pomaga radzić sobie z emocjami.
/Źródło: nowaera.pl /

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.