Rytm w wierszu "Nos" - klasa 5



Drodzy Uczniowie klasy 5!

03.04.2020r. lekcja 1


Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Ustalamy zasady dotyczące postępowania z bezpańskimi psami.

Cel: rozumiem przeczytany wiersz

Nacobezu:
– czytam wiersz
określam tematykę  utworu
zapisuje informacje na temat zachowania psa
– oceniam zachowanie psa
– zapisuję zasady dotyczące postępowania z bezpańskimi psami
– badam rytm wiersza: liczy sylaby w wersach, liczy wersy w strofach, łączy rymujące się wyrazy


Przeczytaj wiersz, który znajduje się na stronie 236.  Określ tematykę wiersza, czyli  o czym jest mowa. W tym celu uzupełnij zdane podane niżej i zapisz je w zeszycie.

W wierszu jest mowa o ……………, który, widząc …………… nastrój właściciela, stara mu się go ……………..

Oceń postępowanie zwierzęcia. Pracuj z tekstem. Wypisz z wiersza konkretne informacje, jak zachowuje się pies na widok zasmuconego właściciela.

A teraz zbadaj, co tworzy rytm tego wiersza. Najpierw przypomnij sobie, co to jest rytm.
Rytm – występująca w wierszu powtarzalność, np.: liczby wersów w zwrotce, liczby sylab w wersie, miejsca rymujących się wyrazów.
Policz sylaby w wersach, policz wersy w strofach (zwrotkach), połącz rymujące się wyrazy, nazwij je literami alfabetu, np.: aa, bb.

Uzupełnij zdania i zapisz je w zeszycie:

Wiersz Nos składa się z ……. Zwrotek. Każda ma po ……. Wersy. Pierwszy i trzeci wers zawsze liczy ……. Sylab, a drugi i czwarty …….. sylab. Układ rymów w całym wierszu: …., ……, …….., …….. , np. w ……. zwrotce.

Swojego psa dobrze znasz. Możesz z nim przebywać i bawić się bez obaw. A co z psami, które często napotykasz na swojej drodze? Sformułuj i zapisz w zeszycie 5 zasad dotyczących postępowania z zabłąkanymi, wałęsającymi się, bezpańskimi psami. Rozpocznij tak:
Pamiętaj!
Kiedy napotkasz bezpańskiego psa:
1……………………………………………………………………………………………...
2………………………………………………………………………………………………
3……………………………………………………………………………………….……..
4……………………………………………………………………………….…………….
5……………………………………………………………………………………………..

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.