Rytm w wierszu "Nos" - klasa 5
Drodzy Uczniowie klasy 5!
03.04.2020r. lekcja 1
Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.
Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i
kryteria sukcesu (nacobezu).
Temat: Ustalamy zasady dotyczące
postępowania z bezpańskimi psami.
Cel: rozumiem przeczytany wiersz
Nacobezu:
– czytam wiersz
– określam
tematykę utworu
– zapisuje
informacje na temat zachowania psa
– oceniam zachowanie psa
– zapisuję zasady dotyczące postępowania z bezpańskimi
psami
– badam rytm wiersza: liczy sylaby w wersach, liczy
wersy w strofach, łączy rymujące się wyrazy
Przeczytaj wiersz, który znajduje się na
stronie 236. Określ tematykę wiersza, czyli o czym jest mowa. W tym celu uzupełnij zdane
podane niżej i zapisz je w zeszycie.
W wierszu jest mowa o ……………, który, widząc ……………
nastrój właściciela, stara mu się go ……………..
Oceń postępowanie zwierzęcia. Pracuj z tekstem. Wypisz
z wiersza konkretne informacje, jak zachowuje się pies na widok zasmuconego
właściciela.
A teraz zbadaj, co tworzy rytm tego
wiersza. Najpierw przypomnij sobie, co to jest rytm.
Rytm – występująca w wierszu powtarzalność, np.:
liczby wersów w zwrotce, liczby sylab w wersie, miejsca rymujących się wyrazów.
Policz sylaby w wersach, policz wersy w strofach
(zwrotkach), połącz rymujące się wyrazy, nazwij je literami alfabetu, np.: aa, bb.
Uzupełnij zdania i zapisz je w zeszycie:
Wiersz Nos składa się z ……. Zwrotek. Każda ma po …….
Wersy. Pierwszy i trzeci wers zawsze liczy ……. Sylab, a drugi i czwarty ……..
sylab. Układ rymów w całym wierszu: …., ……, …….., …….. , np. w ……. zwrotce.
Swojego psa dobrze znasz. Możesz z nim przebywać i
bawić się bez obaw. A co z psami, które często napotykasz na swojej drodze?
Sformułuj i zapisz w zeszycie 5 zasad dotyczących postępowania z zabłąkanymi,
wałęsającymi się, bezpańskimi psami. Rozpocznij tak:
Pamiętaj!
Kiedy napotkasz bezpańskiego psa:
1……………………………………………………………………………………………...
2………………………………………………………………………………………………
3……………………………………………………………………………………….……..
4……………………………………………………………………………….…………….
5……………………………………………………………………………………………..
Komentarze
Prześlij komentarz