Jak poszukiwać informacji o możliwościach dalszego kształcenia.- klasa 8




08.04.2020r. zajęcia z wychowawcą - klasa 8
Temat: Jak poszukiwać informacji o możliwościach dalszego kształcenia.       
Drodzy Ósmoklasiści!
Okres kwarantanny nie sprzyja pozyskiwaniu informacji o wybranej szkole. Nie udało się Wam uczestniczyć w dniach otwartych w szkołach ponadpodstawowych. W obecnej sytuacji pozostaje Wam poszukiwanie informacji w internecie na stronach danej szkoły. Zapoznajcie się z informacjami, jak wybrać szkołę?
Obejrzyjcie na początku krótkie filmiki na temat drogi zawodowej.
Zainteresowania
Mocne strony
Nauka

W tym roku szkolnym czeka  Was ważne zadanie: wybór szkoły ponadpodstawowej. Czym się w nim kierować?
Informacji o szkołach warto szukać na różne sposoby: pytając znajomych, czytając rankingi, chodząc na targi edukacyjne, odwiedzając szkoły podczas dni otwartych. 
Jest też kilka aspektów, jakie warto przeanalizować, by wybrać szkołę nie tylko dobrą, ale przede wszystkim odpowiadającą potrzebom tego konkretnego młodego człowieka.

Co warto wziąć pod uwagę?

Cechy szkoły:
·        profile klas i języki obce, jakich uczą się uczniowie w danej szkole
·        progi punktowe, czyli to, ile punktów trzeba było mieć w poprzednich latach, by dostać się do szkoły, do danej klasy (różnice między klasami w danej szkole mogą być dość istotne)
·        liczebność klas
·        doświadczenie nauczycieli w pracy z licealistami
·        koła zainteresowań, jakie proponują nauczyciele. Dobrze, jeśli poza standardowymi kołami przedmiotowymi jest coś jeszcze – koło teatralne, chór, gazetka szkolna, koło rycerskie, sztuk walki, artystyczne, informatyczne….
·        inicjatywy realizowane przez uczniów, np. festiwal sztuk, akcje charytatywne, proekologiczne, noce filmowe
·        misja i wizja szkoły: cele jakie sobie stawiają nauczyciele, wizję tego, jakiego absolwenta chcą wypuścić po kilku latach wspólnej pracy
·        jacy uczniowie wybierają najczęściej tą szkołę.
Cechy ucznia
·        Co lubi? A czego nienawidzi się uczyć?
·        Jakie przedmioty sprawiają mu przyjemność, jakie są ok, jakie są dużym problemem? Czy to, jakie lubi przedmioty, to kwestia nauczyciela czy raczej możliwości i chęci ucznia?
·        Czym się interesuje, o czym chętnie czyta, ogląda filmiki w internecie, o co pyta?
·        Czy ma jakieś trudności w nauce, specyficzne problemy? Czy ma jakieś problemy zdrowotne? Np. alergie, problemy kardiologiczne, które mogą uniemożliwić naukę w klasie sportowej lub konkretnym technikum czy szkole branżowej.
·        Jakie ma ambicje? Czy mówi o studiach, o zawodach, które wymagają wyższego wykształcenia, a może wręcz przeciwnie widzi się w rzemieślniczym zawodzie?
·        Jakie ma wyniki szkolnych egzaminów próbnych?
Analiza cech szkoły i potrzeb ucznia powinna być podstawą do podjęcia decyzji o wyborze szkoły. Szkół wybranych powinno być kilka. Po pierwsze ta wymarzona, po drugie ta, do której uczeń się dostanie na pewno (tak na wszelki wypadek by uniknąć stresu odnalezienia się poza systemem po pierwszej rekrutacji). Pomiędzy nimi warto wybrać kilka szkół, które również odpowiadają potrzebom ucznia, choć może nie są tak idealne. To zwiększa szansę, a także daje poczucie elastyczności. Nie jest dobrze, jeśli młody człowiek stawia wszystko na jedną kartę. Stres przed i gorycz ewentualnej porażki są wtedy dużo większe.
Po szkole podstawowej można kontynuować naukę w liceum ogólnokształcących, technikum albo szkole branżowej. Technikum to dobre rozwiązanie dla uczniów, którzy mają konkretne zainteresowania, dążą do szybszego zdobycia zawodu i jeszcze nie są pewni, czy będą chcieli studiować.
Technikum daje wiele możliwości. Uczniowie w ciągu 5 lat nauki zdobywają konkretną wiedzę zawodową, a na zakończenie edukacji zdają egzamin maturalny. Po maturze mogą kontynuować naukę na wyższych uczelniach albo podczas rozmaitych kursów, zdobywać certyfikaty i uprawnienia zawodowe. Mogą też zakończyć edukację na zdobyciu wykształcenia średniego, znaleźć pracę i zacząć dorosłe życie.
Jaki kierunek w technikum wybrać, by za kilka lat stać się poszukiwanym fachowcem?
Branża IT, mechatronika, robotyka
Od kilku lat ogromne zapotrzebowanie jest na specjalistów z zakresu programowania i szeroko pojmowanej informatyki. Już dziś komputery są wszechobecne i towarzyszą nam na każdym kroku – ten trend będzie się utrzymywał. Osoby biegłe w programowaniu, obsłudze, konserwacji, naprawie urządzeń elektronicznych z pewnością znajdą zatrudnienie. Zdolny uczeń technikum zapewne prędko zacznie zarabiać swoje pierwsze własne pieniądze, np. pomagając w doborze czy instalacji sprzętu. To dobry wstęp do późniejszej pracy zawodowej, zdobywanie doświadczenia pomaga podnieść własne kwalifikacje. Dodatkowym plusem tej ścieżki zawodowej jest wiele okazji do pracy zdalnej. Dzięki temu osoby mieszkające poza wielkimi miastami także mają szanse na dobre zarobki.
Mechanika
Zarówno mechanicy samochodowi jak i specjalizujący się obsłudze maszyn przemysłowych nadal mogą liczyć na zatrudnienie. Choć obecnie wciąż jeszcze masowo produkowane sprzęty łatwiej jest wymienić na nowe niż naprawić, to trend ten powoli się zmienia dzięki ruchom takim jak Zero Waste (nie wyrzucaj, nie marnuj).
Budownictwo
Na dobrych fachowców z zakresu budownictwa (zarówno budynki mieszkalne i biurowe, jak i drogi, mosty, infrastruktura), remontów, wykańczania wnętrz jest i będzie popyt. W tym zawodzie można zarówno pracować w większej firmie, jak i na własny rachunek.
Turystyka, hotelarstwo
Technika hotelarskie cieszą się sporym zainteresowaniem. Z całą pewnością ludzie wciąż będą podróżować, rozwijać turystyczne pasje, dążyć do odpoczynku w ciekawie zorganizowanych warunkach. Po takim technikum można dodatkowo kształcić się w kierunku organizowania różnych wydarzeń, prowadzenia miejsc rozrywki i relaksu, edukowania poprzez podróże. Umiejętności zdobyte podczas nauki przydadzą się w wielu zawodach wiążących się z kontaktem z ludźmi i logistyką.
Ochrona środowiska
W coraz bardziej zanieczyszczonym świecie będzie popyt na pracowników z zakresu ochrony środowiska. Zatrudnienie znajdą zarówno osoby specjalizujące się w rozwiązaniach budowlanych i instalacyjnych, w recyclingu, jak i w ekologicznym rolnictwie czy biohodowli zwierząt. Jeśli chcemy, by przyszłe pokolenia miały co jeść, co pić i czym oddychać, musimy gwałtownie przestawić gospodarkę z eksploatacji dóbr na ich ochronę. Większej liczby specjalistów z tego zakresu będzie potrzeba już niebawem.
Technologia żywności, gastronomia
Coraz bardziej zmieniać się będzie rynek produktów żywnościowych. Przybywa osób stosujących rozmaite diety, uczulonych na pokarmy, wybierających żywność wegańską. W ciągu ostatnich lat konsumenci zyskali świadomość na temat zdrowego żywienia, szkodliwości chemicznych dodatków, konserwantów, wzmacniaczy smaku itp. By wyprodukować dobrej jakości zdrową żywność będzie potrzeba rzeszy specjalistów.
Ekonomia
Od wielu lat technika ekonomiczne cieszą się popularnością. To na pewno nadal dobry kierunek dla osób mających zmysł praktyczny, dokładnych, skrupulatnych i biegłych w liczeniu. Średnie wykształcenie ekonomiczne plus dobry pomysł na biznes mogą pomóc w rozkręceniu własnej firmy lub wsparciu rodzinnego przedsiębiorstwa.
Masaż, rehabilitacja, opieka
W starzejących się populacjach (a Europa zmierza w tym kierunku) potrzeba będzie fachowców potrafiących zadbać o osoby po urazach i kontuzjach, z chorobami zwyrodnieniowymi, z przewlekłym bólem. Taka praca wymaga umiejętności nawiązywania dobrych relacji, emocjonalnego wspierania klientów, przydaje się także znajomość języków obcych.
Niedawno na stronie Monitora Polskiego ukazało się obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej zawierające szczegółową listę zawodów, które w najbliższym czasie będą cieszyć się wzięciem na rynku pracy. Można tu znaleźć zarówno zawody popularne w skali kraju, jak i podział na poszczególne województwa. Listy ułożone są alfabetycznie, nie według popularności zawodów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.