Natura okiem poety - poezja Rymkiewicza (klasa 8)
Drodzy
Uczniowie klasy 8!
20.04.2020r.
poniedziałek
Zapisz
temat lekcji, cele i kryteria sukcesu (nacobezu).
Temat: Natura okiem poety.
Cel
lekcji: analizuję i interpretuję wiersz
J.M.Rymkiewicza
Nacobezu:
- określam rodzaj liryki w wierszu Rymkiewicza
- wskazuję opisy przejawów wiosny w treści wiersza
- wskazuję środki stylistyczne i określam ich funkcję
- interpretuję funkcję światła w wierszu
- wskazuję nawiązania biblijne
- omawiam przesłanie wiersza
Zastanów się,
jakie są zwiastuny wiosny? Jak się czujesz na wiosnę? Jak zmienia się przyroda
na wiosnę?
Przeczytaj
wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza, który znajduje się na stronie 264 w podręczniku.
Określ rodzaj liryki w
wierszu. Wskazówki znajdziesz na stronie 307 w podręczniku.
Wpisz do tabeli po dwa
elementy obecne w wierszu Jarosława Marka Rymkiewicza Wiosna w Milanówku,
które symbolizują podane pojęcia.
niepokój
|
pospolitość
|
radość
|
|
|
|
|
|
|
Zastanów się,
co to jest symbol? (wskazówki na stronie 316 w podręczniku).
Wyjaśnij symbolikę światła i ciemności w utworze. Pomogą Ci
sformułowania z tabeli.
Kukułka w mitologii greckiej była atrybutem bogini
Hery, opiekunki ogniska domowego, rodziny, małżeństwa. Czego symbolem może być
kukułka w wierszu Rymkiewicza Wiosna w Milanówku?
Zapisz odpowiedź
w zeszycie.
Z wiersza Rymkiewicza Wiosna w Milanówku wypisz
środki stylistyczne (przypomnienie o środkach stylistycznych - strona 315-316 w podręczniku).
Ogród według Słownika symboli Władysława
Kopalińskiego symbolizować może: raj, szczęście, zbawienie, czystość, dom,
schronienie, odpoczynek, świeżość, cień, porządek, życie ludzkie, żeńskość,
płodność, urodzaj, wiosnę, radość, wesołość, harmonię, refleksję.
Zastanów się,
jakie może być znaczenie metaforyczne ogrodu w wierszu? Czy zauważasz
nawiązania do Biblii (ogród, raj , światło, ciemność)?
Zapisz odpowiedź w
zeszycie.
Przypominam o sprawdzianie w poniedziałek 27 kwietnia.
(fonetyka i słowotwórstwo).
Powodzenia!
Patrycja Wieczorek
Komentarze
Prześlij komentarz