Natura okiem poety - poezja Rymkiewicza (klasa 8)








Drodzy Uczniowie klasy 8!

20.04.2020r. poniedziałek


Zapisz temat lekcji, cele i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Natura okiem poety.

Cel lekcji: analizuję i interpretuję wiersz J.M.Rymkiewicza

Nacobezu:

- określam rodzaj liryki w wierszu Rymkiewicza
- wskazuję opisy przejawów wiosny w treści wiersza
- wskazuję środki stylistyczne i określam ich funkcję
- interpretuję funkcję światła w wierszu
- wskazuję nawiązania biblijne
- omawiam przesłanie wiersza

Zastanów się, jakie są zwiastuny wiosny? Jak się czujesz na wiosnę? Jak zmienia się przyroda na wiosnę?

Przeczytaj wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza, który znajduje się na stronie 264   w podręczniku.

Określ rodzaj liryki w wierszu. Wskazówki znajdziesz na stronie 307 w podręczniku.

Wpisz do tabeli po dwa elementy obecne w wierszu Jarosława Marka Rymkiewicza Wiosna w Milanówku, które symbolizują podane pojęcia.

niepokój
pospolitość
radość







Zastanów się, co to jest symbol? (wskazówki na stronie 316 w podręczniku).  

Wyjaśnij symbolikę światła    i ciemności w utworze. Pomogą Ci sformułowania z tabeli.

Kukułka w mitologii greckiej była atrybutem bogini Hery, opiekunki ogniska domowego, rodziny, małżeństwa. Czego symbolem może być kukułka w wierszu Rymkiewicza Wiosna w Milanówku

Zapisz odpowiedź w zeszycie.

Z wiersza Rymkiewicza Wiosna w Milanówku wypisz środki stylistyczne (przypomnienie  o środkach stylistycznych - strona 315-316 w podręczniku).

Ogród według Słownika symboli Władysława Kopalińskiego symbolizować może: raj, szczęście, zbawienie, czystość, dom, schronienie, odpoczynek, świeżość, cień, porządek, życie ludzkie, żeńskość, płodność, urodzaj, wiosnę, radość, wesołość, harmonię, refleksję. 

Zastanów się, jakie może być znaczenie metaforyczne ogrodu w wierszu? Czy zauważasz nawiązania do Biblii (ogród, raj , światło, ciemność)?

Zapisz odpowiedź w zeszycie.

Przypominam o sprawdzianie w poniedziałek 27 kwietnia. (fonetyka i słowotwórstwo).

Powodzenia!

Patrycja Wieczorek

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.