Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.




Drodzy Uczniowie klasy 5!

15.04.2020r. środa

Postępujcie zgodnie ze wskazówkami

Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Cóż począć, gdy nie wiadomo, co już zrobiono, a co pominięto?

Cel: wykorzystuję informacje na temat różnych form czasownika

Nacobezu:
– odróżniam formy osobowe czasownika od nieosobowych
– wiem, że formy zakończone na -no, -to pełnią funkcję orzeczeń
– znam zasady stosowania form na -no, -to w zdaniach
– przekształcam zdania z formami osobowymi w zdania z formami nieosobowymi czasownika i na odwrót – w zależności od celu wypowiedzi;

Przypomnij sobie, co już wiesz o czasowniku.

Zapamiętaj!
Czasownik może występować w formie:
 – osobowej, która informuje o osobie wykonującej czynność, np. zapytam (ja), zapytaj (ty)
– nieosobowej, która nie informuje o osobie.
Nieosobowe formy czasownika to:
- bezokolicznik np. zapytać,
-  formy zakończone na -no lub -to, np. zapytano, sprzątnięto.

Uporządkuj podane czasowniki według wskazań tabeli. Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij.

malować, koszono, szumiał, umyć, zmywała, zamknąć, kopać, lśniły, spać, zasypano, jechało, myśleć, pisaliśmy, wyśmiać, żałować, ogłaszał, zamknięto, trąbić, stanęli, śpiewać, pomalowano, marzyłaby, biec, oklaskiwały, odkurzono, móc

Czasowniki
w których można określić osobę
w których nie da się określić osoby











Zapamiętaj!

Formy nieosobowe czasownika zakończone na -no lub -to oznaczają czynność przeszłą, której wykonawcą był ktoś bliżej nieokreślony, np. Rozwiązano problem. W odróżnieniu od bezokoliczników formy te pełnią funkcję orzeczeń i tworzą zdania.

Uporządkuj podane czasowniki w formie nieosobowej.

pomalowano, wykoszono, zrozumiano, umyto, zmywano, zamknięto, wykopano, pominięto, spano, zasypano, jechano, przemyśleć, wypisano, zaśmiecono, pożałować, ogłaszać, sprzątnięto, zatrąbić, stanąć, zaśpiewać, podano, marzyć, domknięto, oklaskiwać, odkurzyć

czasowniki w formie nieosobowej
bezokoliczniki
formy zakończone na -no
formy zakończone na -to













Przekształć podane zdania w taki sposób, aby wyróżnione orzeczenia zostały wyrażone nieosobową formą czasownika zakończoną na -no lub -to. Zdania zapisz w zeszycie. Podkreśl czasowniki podwójną linią.

Przykład:
Błędnie podali mi adres. – Błędnie podano adres.

Szybko skierowali ucznia do gabinetu lekarskiego.
Wycięli w parku chore drzewa.
Wyremontowali salę gimnastyczną.
Opiekowali się psem bez zarzutu.
Punktualnie rozpoczęli koncert.

Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6