Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.
Drodzy Uczniowie klasy 5!
15.04.2020r. środa
Postępujcie zgodnie ze wskazówkami
Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i
kryteria sukcesu (nacobezu).
Temat: Cóż począć, gdy nie wiadomo, co już
zrobiono, a co pominięto?
Cel:
wykorzystuję
informacje na temat różnych form czasownika
Nacobezu:
– odróżniam formy osobowe czasownika od nieosobowych
– wiem, że formy zakończone na -no, -to pełnią funkcję
orzeczeń
– znam zasady stosowania form na -no, -to w zdaniach
– przekształcam zdania z formami osobowymi w zdania z
formami nieosobowymi czasownika i na odwrót – w zależności od celu wypowiedzi;
Przypomnij sobie,
co już wiesz o czasowniku.
Zapamiętaj!
Czasownik może występować w formie:
–
osobowej, która informuje o osobie wykonującej czynność, np. zapytam (ja),
zapytaj (ty)
– nieosobowej, która nie informuje
o osobie.
Nieosobowe formy czasownika to:
- bezokolicznik np. zapytać,
-
formy zakończone na -no lub -to, np. zapytano, sprzątnięto.
Uporządkuj podane czasowniki według
wskazań tabeli. Przerysuj tabelę do zeszytu i uzupełnij.
malować, koszono, szumiał, umyć, zmywała,
zamknąć, kopać, lśniły, spać, zasypano, jechało, myśleć, pisaliśmy, wyśmiać,
żałować, ogłaszał, zamknięto, trąbić, stanęli, śpiewać, pomalowano, marzyłaby,
biec, oklaskiwały, odkurzono, móc
Czasowniki
|
|
w
których można określić osobę
|
w
których nie da się określić osoby
|
|
|
Zapamiętaj!
Formy nieosobowe czasownika zakończone na
-no lub -to oznaczają czynność przeszłą, której wykonawcą był ktoś bliżej
nieokreślony, np. Rozwiązano problem. W odróżnieniu od bezokoliczników formy te
pełnią funkcję orzeczeń i tworzą zdania.
Uporządkuj podane czasowniki w formie
nieosobowej.
pomalowano, wykoszono, zrozumiano, umyto,
zmywano, zamknięto, wykopano, pominięto, spano, zasypano, jechano, przemyśleć,
wypisano, zaśmiecono, pożałować, ogłaszać, sprzątnięto, zatrąbić, stanąć,
zaśpiewać, podano, marzyć, domknięto, oklaskiwać, odkurzyć
czasowniki w formie nieosobowej
|
||
bezokoliczniki
|
formy
zakończone na -no
|
formy
zakończone na -to
|
|
|
|
Przekształć podane zdania w taki
sposób, aby wyróżnione orzeczenia zostały wyrażone nieosobową formą czasownika
zakończoną na -no lub -to. Zdania zapisz w zeszycie. Podkreśl czasowniki
podwójną linią.
Przykład:
Błędnie podali mi adres. – Błędnie podano
adres.
Szybko skierowali ucznia do gabinetu
lekarskiego.
Wycięli w parku chore
drzewa.
Wyremontowali
salę gimnastyczną.
Opiekowali się
psem bez zarzutu.
Punktualnie rozpoczęli koncert.
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz