Część zdania, która pomaga w opisie - klasa 5





Drodzy Uczniowie klasy 5!

06.04.2020r.


Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.


Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Część zdania, która pomaga w opisie.

Cel: wskazuję przydawki w zdaniach

Nacobezu:
-  wiem, co to jest przydawka i na jakie pytania odpowiada
-  wiem, jakimi częściami mowy może być wyrażona w zdaniu przydawka

Otwórz podręcznik na stronie 221. Przepisz  do zeszytu zdanie z ćwiczenia 1. Podkreśl jedną linię podmiot, a dwiema liniami orzeczenie. Pamiętaj, że podmiot wskazuje na wykonawcę czynności i pytamy o niego: kto? co?; orzeczenie wskazuje na czynność i pytamy o nie: co robi?
A teraz ze zdania wypisz wszystkie związki wyrazowe, np.

piękny widok


Podkreśl linią falistą wyraz określający.

widok – (jaki?) – piękny

Oprócz podmiotu i orzeczenia w zdaniu występują również określenia. To powinieneś już wiedzieć z poprzednich lekcji języka polskiego.  Dzisiaj poznasz jedno z określeń, które pomaga w opisie. Nazywa się przydawka.

Obejrzyj prezentację na temat przydawki. Klikaj w kolejne cyfry. Wejdź w podany link.


Postaraj się  jak najwięcej  informacji zapamiętać.

 W kilku zdaniach opisz swój pokój. Użyj co najmniej dziesięciu różnych przydawek.  Na koniec podkreśl linią falistą te przydawki.

Podaję wzór, jak wykonać ćwiczenie.
Opis mojego pokoju
            Mój pokój jest niewielki. Znajduje się na końcu korytarza.  Prowadzą do niego białe  drzwi.
Naprzeciwko wejścia mieści się  drewniane biurko, na którym stoi czarna lampka. Nad biurkiem znajduje się duże, prostokątne okno. Tuż przy nim, na parapecie, można dostrzec moją kolekcję ślicznych aniołków. Przy drzwiach na jasnożółtej ścianie wisi korkowa tablica, zapełniona mnóstwem pamiątkowych zdjęć. Nieopodal stoi drewniane łóżko. Zarzucone jest kolorowymi poduszkami i pluszowymi maskotkami. Z kolei po prawej stronie drzwi pokoju znajduje się sosnowa komoda, która przylega do regału z książkami. Całość rozwesela zielono-niebieski dywan na środku pokoju.
Bardzo lubię przebywać  w moim pokoju. Jest przytulnym i miły pomieszczeniem. Chętnie w nim wypoczywam i uczę się.

Proszę, aby wykonane zadania z dzisiejszej lekcji przesłali mi uczniowie o następujących numerach w dzienniku: 3, 5, 8, 9. Zadanie możesz napisać w dokumencie Word albo w zeszycie. Prześlij zdjęcie pracy z zeszytu. Prace wyślij najpóźniej  siódmego kwietnia do godziny 12.00 na adres          e-mail: pspwwieczorekp@wp.pl

Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.