Część zdania, która pomaga w opisie - klasa 5
Drodzy Uczniowie klasy 5!
06.04.2020r.
Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.
Zapisz w zeszycie temat lekcji, cel i
kryteria sukcesu (nacobezu).
Temat: Część zdania, która pomaga w opisie.
Cel:
wskazuję
przydawki w zdaniach
Nacobezu:
- wiem,
co to jest przydawka i na jakie pytania odpowiada
- wiem, jakimi częściami mowy może być wyrażona
w zdaniu przydawka
Otwórz podręcznik na stronie 221. Przepisz do zeszytu zdanie z ćwiczenia 1. Podkreśl
jedną linię podmiot, a dwiema liniami orzeczenie. Pamiętaj, że podmiot wskazuje
na wykonawcę czynności i pytamy o niego: kto? co?; orzeczenie wskazuje na
czynność i pytamy o nie: co robi?
A teraz ze zdania wypisz wszystkie związki wyrazowe,
np.
piękny widok
Podkreśl linią falistą wyraz określający.
widok
– (jaki?) – piękny
Oprócz podmiotu i orzeczenia w zdaniu występują
również określenia. To powinieneś już wiedzieć z poprzednich lekcji języka
polskiego. Dzisiaj poznasz jedno z
określeń, które pomaga w opisie. Nazywa się przydawka.
Obejrzyj prezentację na
temat przydawki. Klikaj w kolejne cyfry. Wejdź w podany link.
Postaraj się jak najwięcej informacji zapamiętać.
W kilku
zdaniach opisz swój pokój. Użyj co najmniej dziesięciu różnych przydawek. Na koniec podkreśl linią falistą te przydawki.
Podaję wzór, jak wykonać ćwiczenie.
Mój pokój jest
niewielki. Znajduje się na końcu korytarza. Prowadzą do niego białe drzwi.
Naprzeciwko wejścia mieści się
drewniane biurko, na którym stoi czarna lampka. Nad biurkiem znajduje
się duże, prostokątne okno. Tuż przy nim, na parapecie, można dostrzec moją
kolekcję ślicznych aniołków. Przy drzwiach na jasnożółtej ścianie wisi korkowa
tablica, zapełniona mnóstwem pamiątkowych zdjęć. Nieopodal stoi drewniane łóżko.
Zarzucone jest kolorowymi poduszkami i pluszowymi maskotkami. Z kolei po prawej
stronie drzwi pokoju znajduje się sosnowa komoda, która przylega do regału z
książkami. Całość rozwesela zielono-niebieski dywan na środku pokoju.
Bardzo lubię przebywać w
moim pokoju. Jest przytulnym i miły pomieszczeniem. Chętnie w nim wypoczywam i
uczę się.
Proszę, aby wykonane zadania z dzisiejszej lekcji
przesłali mi uczniowie o następujących numerach w dzienniku: 3, 5, 8, 9. Zadanie
możesz napisać w dokumencie Word albo w zeszycie. Prześlij zdjęcie pracy z
zeszytu. Prace wyślij najpóźniej
siódmego kwietnia do godziny 12.00 na adres e-mail: pspwwieczorekp@wp.pl
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz