Przygoda z lekturą "Sposób na Alcybiadesa" cz.3.


Drodzy Uczniowie klasy 6!

Dzisiaj kolejna część przygody z lekturą „Sposób na Alcybiadesa”.

Zapiszcie temat, cel lekcji i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Humor w „Sposobie na Alcybiadesa”

Cel lekcji: Znam problematykę utworu

Nacobezu:
- wskazuję elementy humorystyczne w utworze
- rozróżniam humor słowny i sytuacyjny

Na poprzedniej lekcji mieliście rozważyć problem i zapisać go w formie metaplanu. Poniżej zamieściłam propozycję rozwiązania tego problemu. Ci, którzy prawidłowo wypełnili metaplan, zasługują na pochwałę. Świetnie się spisaliście! Jeśli popełniłeś błędy, możesz je teraz poprawić.






Zapoznajcie się z definicją i rodzajami humoru (komizmu). Postaraj się zapamiętać rodzaje humoru.
1. «zdolność dostrzegania zabawnych stron życia»
2. «chwilowy stan usposobienia, zwłaszcza: pogodny nastrój»
3. «przedstawienie czegoś w zabawny sposób; też: zabawne, komiczne sceny, sytuacje, dialogi itp.»

humor sytuacyjny «humor polegający na zabawnym, nieoczekiwanym spiętrzeniu niefortunnych i niezwykłych przypadków oraz zachowań bohatera komicznego»
humor słowny/językowy jest to świadoma próba wywołania u odbiorcy wesołości przy użyciu środków językowych.
                                                                               /Słownik języka polskiego PWN/

Przeczytaj informację:

Edmund Niziurski znany był także z poczucia humoru. Jego język pełen jest żartów, a także komicznych dialogów i sytuacji. Niezapomniany pozostaje dialog ze snu Ciamciary, w którym na pytanie nauczyciela o Wazę (Zygmunta stojącego na kolumnie) uczeń odpowiada, że „służy do zupy”. Podobnie pomnik Kilińskiego powstał, ponieważ jego bohater potrafił dobrze szyć buty. Ponadto autor nie unika od gier słownych: „blask chwały”, jaki opromienia uczniów Szkoły im. Lindego oni sami odbierają jako „cień chwały”, w którym mogą bezpiecznie się schronić przed zapędami nauczycieli. Śmiech wzbudzają także postaci zasłużonych uczniów szkoły, np. postać kapitana Pucia pożartego przez mieszkańców wyspy Fidżi. Na humor słowny składa się wiele powiedzonek i określeń, m. in. określenie chłopców jako „bariery, o które rozbił się entuzjazm pani Lilkowskiej” czy słowa Szekspira: „Coś niecoś trzeba się uczyć, choćby dla higieny”.
                                                                       Źródło: https://klp.pl/sposob-na-alcybiadesa

Wykonaj zadanie:
Dopasuj i wypełnij tabelkę odpowiednimi przykładami z powieści „Sposób na Alcybiadesa”. Przerysuj tabelę do zeszytu.

Humor sytuacyjny (zabawne zdarzenia, scenki)
Humor słowny (zabawne zwroty, powiedzonka, przezwiska)
















- wybuch gazu w pracowni chemicznej;
- Alibaba mówi, że nauczyciele chcieliby przekarmić młodzież tłustymi pulpetami wiadomości;
- Obrona uczniów przed przesadną nauką to „zdrowe zabiegi dietetyczne i higieniczne”
- podczas rozmowy z psychologiem bohaterowie wymyślają przeróżne efektowne nieszczęścia, sądząc, że to ich uratuje przed wzmożonymi rygorami ze strony nauczycieli;
- nauczyciele nazywani są gogami;
- zabawne nazwiska (Pędzelkiewicz, Ciamciara, Lepki, Zasępa) i przezwiska bohaterów) (Dziadzia, Pędzel);
- omyłkowe trafienie bohaterów na próbę przedstawienia i uznanie ich za statystów;
- chłopcy pomalowani na czarno i przebrani za Murzynów biegną po szkolnym boisku.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.