Savoir - vivre w szkole (kl.8)




Drodzy Uczniowie klasy 8!

01.04.2020r. zajęcia z wychowawcą

Temat: Savoir vivre – jak się zachować?

Cel lekcji: wiem, co to jest savoir-vivre, znam jego ogólne zasady,


Zastanów się, co znaczy  pojęcie savoir-vivre.
savoir - wiedzieć      vivre - żyć     
        
czyli ogłada, dobre maniery, bon ton, znajomość obowiązujących zwyczajów.
Savoir-vivre czyli ogłada, dobre maniery; znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
Wyrażenie Savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i jest złożeniem dwóch czasowników w formie bezokolicznika. Savoir znaczy wiedzieć, za to vivre znaczy po prostu żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia lub:
savoir – „wiedzieć”, vivre – istnieć”, co oznacza kwestie związane z tym, co należy wiedzieć, aby istnieć.
Obejrzyj film, który znajduje się pod podanym linkiem. Po każdej scenie masz 60 sekund, żeby zastanowić się, jakie powinno być właściwe zachowanie uczniów.

 A teraz zastanów się, jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w naszej klasie i szkole?
Zapoznaj się z informacjami poniżej, jak powinno być i staraj się do nich dostosować. 


O zachowaniu się… w szkole

* uczeń-uczeń

ZAKAZY
- nie rozmawiamy z nikim na ucho w gronie mniejszym niż siedem osób,
- w szkole nie romansujemy; pozostawiając sprawy etyki na boku, pomyślmy o naszych kolegach i koleżankach- może to być dla nich krępujące,
- nie używamy wulgarnych słów,
- nigdy nie opowiadamy więcej niż dwa dowcipy,
- przy rozmowie przesadnie nie gestykulujemy ani nie wzruszamy ramionami,
- nie pokazujemy palcem i nie  wyśmiewamy innych osób,
- w towarzystwie nie plujemy na podłogę,
NAKAZY

- jeśli znajdujemy się w grupie, mówimy do wszystkich, a nie tylko do jednej, wybranej osoby,
- musimy umieć uważnie słuchać- nie przerywamy i słuchamy tak, aby osoba mówiąca odnosiła wrażenie, że jest się zainteresowanym jej wypowiedziami,
- w czasie rozmowy nie odwracamy się plecami do rozmówców,
- powinniśmy pamiętać o grzecznościowych zwrotach: proszę, dziękuję, przepraszam;
- kobieta, witając się z mężczyzną, podaje pierwsza rękę,
- traktujemy wszystkich jednakowo, bez względu na ubiór, klasę społeczną, wiarę;
- pierwszeństwo mają osoby wychodzące ze szkoły, niezależnie od płci,
- mężczyźni przepuszczają kobiety w drzwiach, jeśli ich zachowanie nie spowoduje niepotrzebnego tłoku,

* uczeń-nauczyciel

- nie komentujemy na głos lekcji,
- nie żujemy gumy na lekcjach ani nie spożywamy żadnych posiłków,
- nie trzaskamy drzwiami wchodząc i wychodząc z klasy- jest to czynność agresywna i obraźliwa,
- nie powinniśmy spóźniać się na lekcje, a jeśli nam się to zdarzy, przepraszamy i podajemy powód,
- w czasie lekcji nie ziewamy ani nie bawimy się podręcznym przedmiotem,
- nieelegancko jest także ślinić palec przy kartkowaniu, "trzaskać stawami" lub prztykać palcami,
- zanim przemówimy, nie pociągamy nosem i nie odchrząkujemy się,
- nie wolno  siadać na brzegu krzesła i bujać się na jego tylnych nogach,
- zupełnie niedopuszczalne jest okłamywanie nauczyciela, kłamiąc, poniżamy własną godność i tracimy ich zaufanie,
- nie spoglądamy na zegarek w czasie lekcji,
- niekulturalnie jest w czasie rozmowy z nauczycielem trzymać ręce w kieszeni,
- wykonujemy solidnie nasze obowiązki, np. jako dyżurni,
- pilnujemy umówionych terminów składania prac pisemnych,
- ubieramy się stosownie do sytuacji,
- widząc nauczyciela w szkole, kłaniamy mu się tylko raz. Natomiast, jeżeli tego samego dnia spotkamy go poza terenem szkoły wystarczy tylko miło się uśmiechnąć,
- przy gwałtownym kaszlu w klasie podnosimy do ust chusteczkę lub ewentualnie przysłaniamy usta ręką,
- staramy się, jeśli to możliwe, przepuszczać nauczyciela w drzwiach,
-  jeśli spotkamy wykładowcę w tramwaju lub autobusie, z ukłonem ustępujemy mu miejsca,
- jeśli nauczycielowi rozsypią się notatki na podłogę, uczniowie powinni szybko i cicho je pozbierać,
- w czasie lekcji zachowujemy absolutną ciszę,

* nauczyciel-uczeń

- nauczyciel nie powinien przesadnie gestykulować, gdyż to rozprasza słuchających go uczniów,
- zbyt często nie spoglądamy na zegarek, chociaż czasem jest to nawet wskazane,
- nauczyciel nie powinien wymagać od uczniów tego, czego sam nie przestrzega np. rozmowy przez telefon komórkowy, jedzenia i picia;
- kulturalny nauczyciel wita się ze swoimi uczniami pierwszy,
- powinni ubierać się stosownie do sytuacji,
- ważne jest bycie słownym, cierpliwym, tolerancyjnym a w szczególności sprawiedliwym,
- nauczyciel powinien wszystkich traktować jednakowo,
- w obowiązku nauczyciela leży przygotować klasę jak najsolidniej do egzaminów, matury;

Sprawdź teraz, jaka jest Twoja znajomość zasad savoir-vivre. Klikaj w podany link  i graj. 

Powodzenia!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.