Godzina wychowawcza - konflikt pokoleń



Drodzy Uczniowie klasy 8! 

We współczesnym świecie oprócz tradycyjnych tzw. twardych kompetencji (takich jak nabyta wiedza i umiejętności), coraz większe znaczenie, zarówno w szkole jak i w pracy, przypisywane jest kompetencjom miękkim. Spośród wielu tego typu umiejętności warto zwrócić uwagę, na te, które związane są z inteligencją emocjonalną. Inteligencja emocjonalna  to zdolność do rozumienia oraz dobrego radzenia sobie z emocjami zarówno swoimi, jak i innych osób. Badania naukowe wykazały, że ta zdolność wiąże się nie tylko z większymi szansami na sukces zawodowy, ale również z lepszym zdrowiem (psychicznym i fizycznym) oraz z niższą agresywnością i mniejszą tendencją do znęcania się nad innymi osobami (ang. bullying). 


Temat: Rodzina i ja- konflikt pokoleń.

Konflikty w rodzinie są nieuniknione i… potrzebne. Wynikają z tego, że mamy różne potrzeby, punkty widzenia, priorytety. I świadczą o tym, że próbujemy się porozumieć, znaleźć rozwiązanie, że nie rezygnujemy ze swoich potrzeb.
Obejrzyjcie krótki film, który znajduje  się pod tym linkiem:


Zapoznajcie się ze wskazówkami, jak rozwiązywać konflikty.
Rozwiązywanie konfliktów w rodzinie tzw. metodą bez porażek
Kolejne etapy rozwiązywania konfliktów:
1. rozpoznać konflikt i nazwać go
2. znaleźć wszystkie możliwe rozwiązania
3. krytycznie ocenić zaproponowane rozwiązania
4. wybrać rozwiązanie odpowiadające obu stronom (będące do zaakceptowania)
5. wypracować metody realizacji wybranego rozwiązania i wykonać powziętą decyzję
6. późniejsza ocena jak wybrane rozwiązanie sprawdza się w życiu i ewentualna modyfikacja lub zmiana ustaleń
                             Na podstawie książki Thomasa Gordona: "Wychowanie bez porażek"

Obejrzyjcie krótki film i postarajcie się zastosować porady, o których usłyszycie. Pamiętajcie, to Wy musicie znaleźć sposób na porozumienie się z rodzicami. Teraz macie okazję, bo spędzacie dużo czasu w domu. Nie możecie spotykać się z koleżankami i kolegami, więc poświęćcie ten czas na rozmowy z rodzicami. Zróbcie coś razem. Pokaż rodzicom, że zależy ci na nich.


      Czy rzekę w swym biegu zatrzymać się da?
     Czy wiatrom zabroni ktoś chmury rozgonić?
     Czy może znów odżyć liść, który raz spadł?
     I czy może zatrzymać się Ziemia?
     Jeśli nie, czemu czasem dziwimy się tak,
     Że i w nas czas wszystko zmienia.(...)
     Ojcowie i matki jeśli trudno jest wam
     Sprawiedliwie osądzić waszych dzieci poglądy
     To wspomnijcie, że z wami był też problem ten sam,
     Wszystkie znały go już pokolenia...
     Nie próbujcie z tym walczyć, bo daremny to plan,
     Bowiem czas, czas wszystko zmienia.(...)
                                        /Bob Dylan/                                            Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.