"Pieśń III" Konstanty Ildefons Gałczyński - poezja w klasie 8



Drodzy Uczniowie klasy 8?

Przed Wami lekcja dotycząca poezji. Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.

Zapisz temat lekcji, cele i kryteria sukcesu (nacobezu).


Temat: Co chciał poeta ocalić od zapomnienia?

 Cel: Interpretuję i analizuję wiersz K.I.Gałczyńskiego

Nacobezu;
– tworzę mapę myśli do podanego zagadnienia,
– tłumaczę znaczenia związków frazeologicznych związanych z upływem czasu, 
– uzupełniam tekst podanymi sformułowaniami,

➦ Zastanów się: Co warto ocalić od zapomnienia? Zapisz propozycję rozwiązania postawionego zagadnienia w formie mapy myśli. Zadanie wykonaj w zeszycie.

Wysłuchaj piosenki. Wejdź w podany link.


➦Przeczytaj wiersz pt."Pieśń III" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który znajduje się na stronie 274 w waszym podręczniku.

➦Przeczytaj następujące informacje. Czytaj uważnie. Na podstawie tych wiadomości będziesz uzupełniać notatkę.

W wierszu podmiot liryczny dokonuje rozliczenia z własnym życiem i twórczością. Tematem „Pieśni III” są wspomnienia chwil spędzonych z ukochaną osobą, tych wspaniałych, ale i tych trudnych, w których ukochana była wsparciem – źródłem promienia dla poety. Gałczyński próbuje przywołać i zachować w swych myślach jej obraz. 
Podmiot liryczny – mężczyzna (chciałbym) zwraca się do ukochanej osoby. Wspomina dobre i trudne momenty w życiu, jakie wspólnie przeżyli. Chciałby te chwile ocalić od zapomnienia. Poeta uważa, że trudy codziennego życia utrwalają i cementują prawdziwą miłość. Ludzie darzący się prawdziwym uczuciem są obok siebie zawsze, nawet w najtrudniejszych chwilach.  Pojawiające się w tekście pytania dotyczą spraw codziennych i sytuacji, które powtarzały się wielokrotnie. Podkreślają one, że wspólnie spędzonych chwil było bardzo dużo.

➦ Napisz, jakie elementy/cechy charakterystyczne pieśni występują w tym wierszu.
➦Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych związanych z upływem czasu.  W razie potrzeby skorzystaj ze słownika frazeologicznego. Zapisz w zeszycie.


Coś przecieka komuś przez palce – .............................................................................................
Złote czasy – ................................................................................................................................
Czas stanął, zatrzymał się (w miejscu) – .....................................................................................
Coś jest nadgryzione zębem czasu – ............................................................................................
Coś wytrzymało próbę czasu – ....................................................................................................
➦ Uzupełnij tekst podanymi sformułowaniami. Przepisz notatkę do zeszytu.
 


poetycki testament, podsumowanie, ocalić od zapomnienia, zapomnienie, „ślad na drogach”, blaski, próbę czasu



„Pieśni”, jako .................... Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, stały się ..................... całej jego twórczości. Poeta pragnął .......................... to, co było najbliższe jego sercu; szczęśliwe chwile u boku ukochanej kobiety, a przede wszystkim swój własny ................................... . Poezja Gałczyńskiego przetrwała ............................. , dzięki czemu ciągle możemy się nią cieszyć i odkrywać coraz to nowe jej ................................................... .

Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.