"Pieśń III" Konstanty Ildefons Gałczyński - poezja w klasie 8
Przed Wami lekcja dotycząca poezji. Postępujcie
zgodnie ze wskazówkami.
Zapisz temat lekcji, cele i kryteria sukcesu
(nacobezu).
Temat: Co chciał poeta ocalić
od zapomnienia?
Nacobezu;
– tworzę mapę myśli
do podanego zagadnienia,
– tłumaczę znaczenia
związków frazeologicznych związanych z upływem czasu,
– uzupełniam tekst
podanymi sformułowaniami,
➦ Zastanów się: Co warto ocalić od zapomnienia? Zapisz propozycję rozwiązania postawionego
zagadnienia w formie mapy myśli. Zadanie wykonaj w zeszycie.
Wysłuchaj piosenki. Wejdź w podany link.
➦Przeczytaj wiersz pt."Pieśń III" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który znajduje się na stronie 274 w waszym podręczniku.
➦Przeczytaj następujące informacje. Czytaj uważnie. Na podstawie tych wiadomości będziesz uzupełniać notatkę.
W wierszu podmiot liryczny dokonuje rozliczenia z własnym życiem i twórczością. Tematem „Pieśni III” są wspomnienia chwil spędzonych z ukochaną
osobą, tych wspaniałych, ale i tych trudnych, w których ukochana była wsparciem
– źródłem promienia dla poety. Gałczyński
próbuje przywołać i zachować w swych myślach jej obraz.
Podmiot liryczny – mężczyzna (chciałbym) zwraca się do ukochanej
osoby. Wspomina dobre i trudne momenty w życiu, jakie wspólnie przeżyli.
Chciałby te chwile ocalić od zapomnienia. Poeta uważa, że trudy codziennego życia utrwalają i cementują prawdziwą
miłość. Ludzie darzący się prawdziwym uczuciem są obok siebie zawsze, nawet w
najtrudniejszych chwilach. Pojawiające się w tekście pytania
dotyczą spraw codziennych i sytuacji, które powtarzały się wielokrotnie.
Podkreślają one, że wspólnie spędzonych chwil było bardzo dużo.
➦ Napisz, jakie elementy/cechy charakterystyczne pieśni występują w tym wierszu.
➦Wyjaśnij znaczenie
związków frazeologicznych związanych z upływem czasu. W razie potrzeby skorzystaj ze słownika frazeologicznego. Zapisz w zeszycie.
Coś przecieka komuś przez palce – .............................................................................................
Złote czasy – ................................................................................................................................
Czas stanął,
zatrzymał się (w miejscu) – .....................................................................................
Coś jest nadgryzione zębem czasu – ............................................................................................
Coś wytrzymało próbę czasu – ....................................................................................................
➦ Uzupełnij tekst
podanymi sformułowaniami. Przepisz notatkę do zeszytu.
poetycki testament, podsumowanie,
ocalić od zapomnienia, zapomnienie, „ślad na drogach”, blaski,
próbę czasu
„Pieśni”, jako ....................
Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, stały się ..................... całej jego
twórczości. Poeta pragnął .......................... to, co było najbliższe
jego sercu; szczęśliwe chwile u boku ukochanej kobiety, a przede wszystkim swój
własny ................................... . Poezja Gałczyńskiego przetrwała
............................. , dzięki czemu ciągle możemy się nią cieszyć i
odkrywać coraz to nowe jej ...................................................
.
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz