Trudna sytuacja bohaterki w powieści "Pozłacana rybka" - rozważania w klasie 8.



Drodzy Uczniowie klasy 8!

Postępujcie zgodnie ze wskazówkami.

Zapisz temat lekcji, cele i kryteria sukcesu (nacobezu).

Temat: Trudna sytuacja – rozważania na podstawie fragmentu powieści „Pozłacana rybka”.

Cel: rozumiem przeczytany tekst

Nacobezu:
• relacjonuję treść fragmentu utworu,
• charakteryzuję Alicję,
• omawiam relacje pomiędzy Alicją a Klaudią,
• wyjaśniam przyczyny buntu Alicji wobec zaistniałej sytuacji,
• porównuję reakcje bohaterów fragmentu utworu na zaistniałą sytuację;

Dzisiaj zapoznacie się z fragmentem powieści Barbary Kosmowskiej pt. „Pozłacana rybka”, który znajduje się w Waszym podręczniku na stronie 235. Przeczytajcie fragment uważnie.  Uzupełnijcie notatkę. Przepiszcie całość do zeszytu. W luki wstawcie podane sformułowania tak, aby powstałą spójna notatka. Czytajcie dokładnie.

„Pozłacana rybka” to …………………… o dorastaniu, o życiu ……………………………..., które najeżone jest wieloma ………….. W labiryncie nie do końca zrozumianych emocji, pierwszych miłości, kłótni z rodzicami, szkolnych obowiązków bardzo łatwo zabłądzić. Alicja nie ma pojęcia, jak trudną decyzją dla jej rodziców jest ………………………... Postrzega ją jako cios wymierzony w jej ……………………………………………... Potrzebuje czasu, by zrozumieć, że czasem lepiej się rozstać, niż żyć, wzajemnie krzywdząc. Główna bohaterka utworu – Alicja – jest …………………………………………………... Jak typowa nastolatka ma czasami poczucie zagubienia i osamotnienia, a także bycia nierozumianą przez dorosłych. Bohaterka ma …………. do rodziców, którzy kilka lat temu zdecydowali się rozwieść. Nie rozumie ich decyzji i jest jej z tym bardzo źle. Alicja przywołuje w pamięci obecną partnerkę jej ojca, czyli Klaudię, którą obdarza ironicznym przezwiskiem  …………………………… Alicja wbrew sobie musiała się z nią zapoznać,  ale nie darzyła ją zbytnią …………………... W stosunku do Alicji kobieta zachowywała ………………………………………. W trudnej sytuacji właściwie postępuje …………….. dziewczyny, która stara się zaakceptować decyzję byłego męża i z sympatią wyrażać się  o jego przyjaciółce.  

żal, dystans i obojętność „Miss Lata”, poczucie bezpieczeństwa, sympatią, postanowienie        o rozstaniu, powieść, trudnościami, nastolatka, matka, rozpieszczoną jedynaczką,



Jeśli zaciekawiły Was losy bohaterki, możecie zapoznać się z kolejnymi fragmentami. Znajdziecie je, klikając w podany link. Chętnym polecam wykonanie proponowanych zadań, które znajdują się na platformie.


Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.