Lekcja z poezją w klasie 5 - "Mowa ptaków" Julian Tuwim




Drodzy Uczniowie klasy 5!

Dzisiaj pracujecie z wierszem, który znajduje się w Waszym podręczniku do języka polskiego na stronie 224.
Zapiszcie w zeszycie temat lekcji, cel i nacobezu (kryteria sukcesu).

Temat lekcji: Jakie środki poetyckie zastosował Julian Tuwim w wierszu Mowa ptaków?

Cel lekcji: rozumiem wiersz Juliana Tuwima „Mowa ptaków”

Nacobezu:
– czytam wiersz
– określam tematykę wiersza
– odczytuję wyrazy naśladujące głosy ptaków
– rozumiem pojęcia: dźwiękonaśladownictwo, wyraz dźwiękonaśladowczy
– wypisuję z wiersza rzeczowniki dźwiękonaśladowcze
– zapisuję odgłosy wydawane przez podane przedmioty
– tworzę czasowniki od podanych wyrazów dźwiękonaśladowczych

Wykonaj ćwiczenie:
Wyobraź sobie, że leżysz wczesnym rankiem pośród trzcin i słuchasz świergotu ptaków. Kliknij podany link, zamknij oczy, słuchaj i uruchom wyobraźnię:

Teraz przeczytaj dokładnie wiersz Juliana Tuwima, który znajduje się na stronie 224  w podręczniku. Poprzednie ćwiczenie pozwoliło Ci zrozumieć, w jakiej sytuacji znalazł się podmiot liryczny mówiący w wierszu.

Wypisz z wiersza wyrazy, które naśladują dźwięki, wydawane przez ptaki.

 Następnie przeczytaj i zapisz w zeszycie informacje, które znajdują się w ramce Zapamiętaj! na stronie 226. Postaraj się zapamiętać te sformułowania.

Zapoznaj się z następującą notatką i przepisz ją do zeszytu:

Osoba mówiąca w wierszu to wnikliwy obserwator ptaków. Można się domyślać, że wiele        z nimi przebywa, jest przekonany, że tylko on potrafi rozumieć ptasią mowę. Poeta, aby oddać ptasi śpiew, stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze i dźwiękonaśladownictwo.

Wyrazy naśladujące dźwięki mogą być wyrażone czasownikiem albo rzeczownikiem.
Wykonaj ćwiczenia, które znajdują się na karcie pracy. Zapisz je w zeszycie. Powodzenia!




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak opisać ulubione zwierzę? - wskazówki w klasie 5.

,,Rola mola” Małgorzaty Strzałkowskiej - klasa 6

Czasowniki zakończone na -no, -to - klasa 5.