Lekcja z poezją w klasie 5 - "Mowa ptaków" Julian Tuwim
Drodzy Uczniowie klasy 5!
Dzisiaj pracujecie z wierszem, który znajduje się w
Waszym podręczniku do języka polskiego na stronie 224.
Zapiszcie w zeszycie temat lekcji, cel i nacobezu
(kryteria sukcesu).
Temat lekcji: Jakie
środki poetyckie zastosował Julian Tuwim w wierszu Mowa ptaków?
Cel lekcji: rozumiem wiersz
Juliana Tuwima „Mowa ptaków”
Nacobezu:
– czytam wiersz
– określam tematykę wiersza
– odczytuję wyrazy naśladujące głosy ptaków
– rozumiem pojęcia: dźwiękonaśladownictwo, wyraz
dźwiękonaśladowczy
– wypisuję z wiersza rzeczowniki dźwiękonaśladowcze
– zapisuję odgłosy wydawane przez podane przedmioty
– tworzę czasowniki od podanych wyrazów
dźwiękonaśladowczych
Wykonaj ćwiczenie:
Wyobraź sobie, że leżysz wczesnym rankiem pośród
trzcin i słuchasz świergotu ptaków. Kliknij podany link, zamknij oczy, słuchaj
i uruchom wyobraźnię:
Teraz przeczytaj dokładnie wiersz Juliana
Tuwima, który znajduje się na stronie 224 w podręczniku. Poprzednie ćwiczenie
pozwoliło Ci zrozumieć, w jakiej sytuacji znalazł się podmiot liryczny mówiący
w wierszu.
Wypisz z wiersza wyrazy, które naśladują
dźwięki, wydawane przez ptaki.
Następnie przeczytaj i zapisz w zeszycie
informacje, które znajdują się w ramce Zapamiętaj! na stronie 226.
Postaraj się zapamiętać te sformułowania.
Zapoznaj się z następującą notatką i
przepisz ją do zeszytu:
Osoba mówiąca w wierszu to wnikliwy
obserwator ptaków. Można się domyślać, że wiele z nimi przebywa, jest przekonany, że
tylko on potrafi rozumieć ptasią mowę. Poeta, aby oddać ptasi śpiew, stosuje
wyrazy dźwiękonaśladowcze i dźwiękonaśladownictwo.
Wyrazy naśladujące dźwięki mogą być wyrażone
czasownikiem albo rzeczownikiem.
Wykonaj ćwiczenia, które znajdują się na karcie pracy. Zapisz je w zeszycie. Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz